Międzynarodowe forum wokół szerokiego toru

{[description]}

Międzynarodowe forum wokół szerokiego toru

Ponad 770 mld euro - to wartość towarów sprowadzonych w 2016 r. z Azji do Europy. Większość z nich trafia do UE drogą morską, omijając Polskę. W Krakowie na I Kolejowym Forum Gospodarczym, które odbyło się 12 września, przedstawiciele firm transportowych i logistycznych z Azji Centralnej i Europy Wschodniej omówili możliwości skierowania części kontenerów trasą intermodalną prowadzącą z Iranu i Indii, przez Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę do Sławkowa, który jest najdalej na zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej w Europie Środkowej. Organizatorem Forum była PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

– Nie jest tajemnicą, że transport kolejowy jest dziś dwu-, a nawet trzykrotnie szybszy niż przewóz ładunków drogą morską – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA. Stąd też coraz więcej towarów z Azji, szczególnie tych najbardziej wartościowych, transportowanych jest do Europy koleją. Chcemy wykorzystać potencjał naszej infrastruktury, której istotnymi elementami są prowadząca z Ukrainy linia szerokotorowa i terminal przeładunkowy w Sławkowie do rozwinięcia wymiany handlowej i ułatwienia rozwoju naszych eksporterów i importerów – dodaje.

PKP LHS przeznaczy 1 miliard złotych na dalszą modernizację infrastruktury i taboru oraz rozbudowę systemu sterowania ruchem kolejowym. Obecnie prace modernizacyjne trwają na stacjach w Sławkowie i Zamościu Bortatyczach. W kwietniu spółka podpisała list intencyjny z Kolejami Ukraińskimi w sprawie elektryfikacji przejścia kolejowego Hrubieszów - Izow. Ponadto, PKP LHS rozwija współpracę z partnerami zza wschodniej granicy, w czerwcu spółka dołączyła do transkaspijskiego porozumienia TMTM, które zrzesza przewoźników m.in. z Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski.

– Widzimy jak na przestrzeni kilku lat zmieniają się szlaki transportowe. Coraz więcej towarów z dalekowschodniej trasy morskiej trafia na kolej. W ubiegłym roku odnotowaliśmy 52% wzrost transportu intermodalnego i jesteśmy przekonani, że Nowy Jedwabny Szlak ma jeszcze duży potencjał wzrostu – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

W obradach forum udział wziął również burmistrz Sławkowa. - W ostatnich latach PKP LHS bardzo intensywnie zaangażowane jest w rozwój Międzynarodowej Transkaspijskiej Trasy Transportowej, która w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku ma łączyć Europę z Chinami przez Kazachstan z pominięciem Rosji i Białorusi. Innym ważnym szlakiem ma stać się transportowy korytarz południe-zachód-południe, który ma połączyć nas z Indiami między innymi przez Iran. To dwa bardzo duże projekty logistyczne, w których Sławków z terminalami szerokiego toru odgrywa niezwykle istotną rolę, jako strategiczny punkt między Europą a tymi korytarzami transportowymi. Rozwój tych międzynarodowych projektów jest też poważną szansą dla tworzącej się właśnie Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii, w którą udało się włączyć nasze miasto - podkreśla Rafał Adamczyk. Po debacie poświęconej rozwojowi transportu kolejowego na szlaku Azja Centralna - Europa Wschodnia, uczestnicy konferencji wzięli udział w wizycie studyjnej w Sławkowie, gdzie odwiedzili Euroterminal Sławków oraz Stację Sławków LHS.

PKP LHS zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługę trakcyjną i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy oraz prowadzenie ciężkich składów całopociągowych.

Dzięki konsekwentnym inwestycjom w modernizację i rozwój, PKP LHS jest obecnie najbardziej efektywnym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Korzystając ze szlaku, którego długość nie przekracza 2% całości infrastruktury kolejowej w kraju, firma przewozi ponad 4% ładunków i wykonuje ponad 6% całości pracy przewozowej na polskiej kolei. W 2016 r. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przewiozła 9 mln 995 tys. ton towarów tj. ok. 300 tys. ton (ok. 3%) więcej niż w roku 2015. Spółka osiągnęła taki wynik mimo spadkowej tendencji na całym rynku przewozów towarowych w Polsce.

Organizatorem I Kolejowego Forum Gospodarczego był PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Współorganizatorem wydarzenia był Euroterminal Sławków. Patronat nad forum objęło Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Polskie Koleje Państwowe SA.

Trasa Azja - Europa w liczbach:

  • 1 punkt kontaktowy dla eksporterów i importerów
  • 52% wzrost liczby przewiezionych kontenerów przez PKP LHS w 2016 w porównaniu do 2015 roku
  • 394,6 km – łączna długość linii szerokotorowej, którą zarządza PKP LHS
  • 6855 km – długość trasy Dostyk (Chiny) – Sławków LHS
  • 1520 mm – szerokość toru w PKP LHS
  • 280 000 TEU rocznie – obecne możliwości przeładunkowe Euroterminala w Sławkowie
  • 15 000 000 TEU rocznie – łączny import kontenerów drogą morską z Azji do UE (2016 r.)
  • 773 000 000 000 EUR – wartość importu z Azji do Europy (2016 r.)


fot. K.Kozieł

 

 

Powiększ czcionkę
Aa+
Aa-
wykop