Nowa szansa na budowę łącznika

Krzysztof Kozieł

Nowa szansa na budowę łącznika

Foto: Krzysztof Kozieł
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 3 minuty

Podpisaniem listu intencyjnego w sprawie konieczności budowy łącznika drogi S1 z Euroterminalem zakończyła się konferencja zorganizowana 11 października przez burmistrza Sławkowa Rafała Adamczyka i prezydenta Sosnowca Arkadiusza Chęcińskiego. To pierwsze tego typu spotkanie, którego celem było przypomnienie o tej ważnej również dla Sławkowa inwestycji.

Koncepcja budowy łącznika, choć wpisana jeszcze w 2014 roku do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Śląskiego jako priorytetowa, do dziś pozostaje jedynie w sferze bliżej niesprecyzowanych planów. Impulsem do zorganizowania spotkania stało się opracowanie przez sosnowiecki magistrat koncepcji budowy łącznika, a także międzynarodowa konferencja, zorganizowana przez PKP LHS we wrześniu w Krakowie. Przedstawiono na niej plany rozwoju Międzynarodowej Transkaspijskiej Trasy Transportowej, która w ramach tak zwanego Nowego Jedwabnego Szlaku ma łączyć Europę z Chinami z pominięciem Rosji i Białorusi. Innym ważnym szlakiem ma być korytarz południe-zachód-południe, przebiegający od Indii przez Iran aż do Sławkowa w Polsce. – Realizacja tych planów to wielka szansa na gospodarczy rozwój całego regionu. Idea ta będzie miała jednak sens tylko wtedy, gdy odciążymy lokalne drogi od ciężkiego ruchu kołowego, tak uciążliwego dla mieszkańców Sławkowa. Stąd pomysł na zorganizowanie tego spotkania z tak szerokim udziałem zainteresowanych stron – mówi burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk. W konferencji udział wzięli także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i Urzędu Miasta w Dąbrowie Górniczej, władze PKP LHS i Euroterminala Sławków, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Panattoni Europe – jednej z największych firm na rynku centrów logistycznych. Miejscem organizacji spotkania był Urząd Miasta w Sosnowcu.

W czasie pierwszej części konferencji prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb przedstawił koncepcję nowych, międzynarodowych szlaków transportowych, które kończyć się mają w Sławkowie. Spółka przygotowuje się intensywnie do wykorzystania szansy, jaką niesie ze sobą ich powstanie. – Wartość planowanych inwestycji spółki w latach 2016 – 2025 to miliard złotych. Ich głównym celem jest zwiększenie przepustowości linii nr 65 i rozwój możliwości przeładunkowych na stacjach, a w konsekwencji wzrost liczby przewozów na linii – wyliczał prezes PKP LHS.

Niestety, ruch samochodów ciężarowych dojeżdżających do terminali wciąż odbywa się wąskimi, nieprzystosowanymi do tego drogami lokalnymi. W czasie kolejnej części spotkania burmistrz Sławkowa przedstawił przygotowany przez siebie raport zawierający analizę natężenia ruchu drogowego na powiatowych drogach, łączących zespół terminali przeładunkowych z DK 94 wraz z prognozą jego zmian. Wyniki przedstawione w raporcie są jednoznaczne. – Porównanie natężenia ruchu z 2004 roku z tym, który mamy obecnie, wskazuje na ogromy wzrost liczby samochodów ciężarowych, poruszających się drogami lokalnymi Sławkowa. W czasie trzynastu lat to wzrost o 385%! W ciągu doby przejeżdża tu dziś średnio ponad 450 tirów, a jak wskazuje prognoza, w 2022 roku może być to w obu punktach pomiarowych łącznie grubo ponad tysiąc samochodów ciężarowych na dobę. I to bez uwzględniania tych nowych szlaków transportowych. Takiego obciążenia lokalne drogi po prostu nie udźwigną – przestrzegał w czasie konferencji Rafał Adamczyk.

oprac.: Rafał Adamczyk


 

W opinii uczestników konferencji budowa łącznika to jedyna recepta na te problemy. – My jako Sosnowiec pierwszy krok już wykonaliśmy. W tej chwili trwają prace nad dokumentacją potrzebną do budowy wjazdów i zjazdów z S1 na tereny inwestycyjne w Sosnowcu. Mam na myśli strefę ekonomiczną i tereny po kopalni piasku. Naszym celem jest, aby droga w kolejnym etapie połączyła S1 z Euroterminalem w Sławkowie. To pozwoli na odciążenie lokalnych dróg w naszym mieście, którymi w tej chwili odbywa się ruch w kierunku Sławkowa. Jesteśmy zdania, że ta inwestycja jest konieczna i będzie to ogromny krok dla rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – uważa prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.

Korzyści z budowy łącznika dostrzegają również sami przedstawiciele metropolii. - W mojej ocenie to jedna z kluczowych inwestycji, istotna nie tylko z punktu widzenia regionu, ale i w skali całego kraju. Łącznik pozwoliłby na pełne wykorzystanie możliwości, jakie nieść będą ze sobą nowe, międzynarodowe szlaki transportowe, o których była mowa w czasie spotkania. Jego powstanie bez wątpienia przyczyniłoby się do gospodarczego rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Warto podkreślić, że położenie na trasie krajowych i międzynarodowych korytarzy transportowych to jeden z jej największych atutów – mówi dr hab. Krzysztof Zamasz, członek zarządu GZM.

Jak podkreślili sygnatariusze listu intencyjnego, brak budowy łącznika w najbliższych latach może doprowadzić nie tylko do zaprzepaszczenia szansy rozwojowej, ale także do znacznych utrudnień w już prowadzonej działalności logistycznej. Na zakończenie spotkania jego uczestnicy omawiali kwestie możliwych źródeł finansowania tej inwestycji. Uzgodnili również, że kolejnym krokiem w sprawie powinno być spotkanie z ministrem odpowiedzialnym za infrastrukturę i budownictwo.

Podpisanie listu intencyjnego w sprawie łącznika (fot.: K. Kozieł)

Wśród uczestników konferencji był m.in. dr hab. Krzysztof Zamasz, członek zarządu GZM (fot.: K. Kozieł)

 

 

Powiększ czcionkę
Aa+
Aa-
wykop