Sławków odetchnie od TIR-ów?
Odżywają nadzieje na uwolnienie miasta od ruchu samochodów ciężarowych. Sosnowiecki magistrat opracowuje właśnie koncepcję połączenia drogowego pomiędzy S 1 a Euroterminalem Sławków. Dokument będzie służyć samorządom obu miast do zabiegania o inwestycję, której dziś nie chcą zrealizować ani władze rządowe, ani samorząd województwa.
O budowie łącznika pomiędzy DK 94 a S 1 głośno zrobiło się w 2014 roku. Znalazła się ona wtedy wśród kluczowych, regionalnych projektów inwestycyjnych w ramach podpisanego pomiędzy samorządem województwa a rządem Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2023. Budowa łącznika zapewnić miałaby połączenie Euroterminala w Sławkowie z systemem dróg krajowych i lepiej skomunikować go z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice-Pyrzowice. Środki na jej realizację – 380 mln zł – miały zostać zapewnione między innymi przez rząd. Na obietnicach jednak się skończyło. Brak zainteresowania realizacją inwestycji ze strony nowego rządu stał się impulsem dla samorządowców. Podczas obrad Śląskiego Związku Gmin i Powiatów 12 maja jednogłośnie przyjęto stanowisko, wskazujące na potrzebę budowy węzła w ciągu drogi S1 wraz z połączeniem z istniejącym układem drogowym miast Sosnowiec i Sławków. Osiem dni później w trakcie spotkania w urzędzie miasta w Sławkowie przedstawiciele obu zainteresowanych samorządów omawiali szczegóły założeń do koncepcji tej inwestycji.
– W ramach przygotowywanej na zlecenie urzędu w Sosnowcu koncepcji zwróciliśmy się z prośbą o uwzględnienie w nim dwóch potencjalnych wariantów przebiegu połączenia drogi S 1 z Euroterminalem. Pierwszy zakłada przebieg drogi pokrywający się z drogą zakładową Euroterminala, będącej jego własnością, czyli przewidujący połączenie z ulicą Groniec na wysokości bramy wjazdowej do zakładu. Jako preferowany wskazaliśmy drugi wariant. Zgodnie z nim planowana droga przebiegać miałaby na północ od obecnej, zamkniętej drogi zakładowej. Z jednej strony zapewni on bezkolizyjność przebiegu łącznika z zabudową mieszkaniową, a z drugiej pozwoli na uniknięcie długotrwałego i kosztownego regulowania kwestii własnościowych, w związku z dotychczas poczynionymi przez Euroterminal inwestycjami – mówi burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.
Realizacja inwestycji z całą pewnością byłaby dla Sławkowa wybawieniem od ruchu ciężkich samochodów, które teraz w drodze do zakładu przeciskają się wąskimi ulicami miasta. Nadzieje samorządowców podsycają ostatnie informacje prasowe o planach rozwoju tak zwanego „nowego jedwabnego szlaku”, łączącego Chiny z Europą. Może być to jeden z ważnych argumentów, którym uda się przekonać administrację rządową lub samorząd regionu do budowy łącznika.