”Tales about humanity”
”Tales about humanity”
Od 8 do 14 września Stowarzyszenie „Porozumienie Pokoleń” zrealizowało w Poroninie międzynarodowy projekt – ”Tales about humanity”. Przedsięwzięcie było dofinansowane w ramach programu Erasmus+.
W projekcie wzięło udział 30 osób – młodzi ludzie, współpracujący na co dzień z organizacją, przedstawiciele Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Ganz Ábrahám Két Tanítási Nyelvű Technikum z Węgier oraz młodzież, reprezentująca CERD Centre for education and regional development ze Słowacji. Honorowy patronat nad działaniami międzynarodowego przedsięwzięcia objął burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.
W ramach projektu poruszono tematykę zapobiegania i przeciwdziałania negatywnym zjawiskom, takim jak: dyskryminacja, brak tolerancji wobec „inności”, ksenofobia, rasizm, celowe wykluczenie, brak empatii i okazywania człowieczeństwa drugiej osobie oraz promowanie pozytywnych wartości, zakorzenionych w naszych kulturach tj. tolerancja, otwartość, empatia, bezinteresowna pomoc, solidarność, okazywanie człowieczeństwa w trudnych sytuacjach.
W ramach projektu wykorzystano legendy, podania i baśnie jako źródła wartości moralnych i godnych naśladowania pozytywnych zachowań. Celem projektu było więc poszerzenie wiedzy i podniesienie świadomości na temat dyskryminacji i nietolerancji, celowego wykluczenia, zachowań ksenofobicznych i rasistowskich. Uczestnicy poszerzyli wiedzę i podnieśli świadomość na temat możliwości reagowania oraz przeciwdziałania tym negatywnym zjawiskom poprzez rozwinięcie takich postaw jak tolerancja, otwartość, empatia, bezinteresowna pomoc i solidarność. Zwiększyli zasób wiadomości na temat naszych kultur poprzez pryzmat baśni, legend i podań, które stanowią zbiór i źródło cennych wartości, morałów i zachowań godnych naśladowania, podnosząc tym samym poziom świadomości i tożsamości kulturowej w kontekście takich postaw jak tolerancja, człowieczeństwo, solidarność czy bezinteresowna pomoc oraz uzmysłowili sobie, że szacunek do innych ludzi to poszanowanie własnej kultury oraz korzeni.
Podczas wymiany młodzieży uczestnicy zrealizowali bogaty w różnego rodzaju zajęcia i warsztaty harmonogram. Na początku międzynarodowego spotkania zostały przypomniane jego cele oraz kwestie organizacyjne. Młodzi ludzie przeprowadzili gry z imionami i działania integracyjne, które pozwoliły na przełamanie lodów, nieśmiałości w komunikowaniu się w języku angielskim czy lepsze zapoznanie się ze sobą. Dzięki różnego rodzaju aktywnościom uczestnicy stworzyli zgrany i zintegrowany zespół, w którym panowała atmosfera, sprzyjająca efektywnej pracy i wymianie doświadczeń.
Podczas zajęć, poświęconych głównej tematyce projektu ”Tales about humanity”, młodzi ludzie dyskutowali o negatywnych zjawiskach, występujących w ich lokalnych społecznościach, regionach, czy krajach związanych ze zjawiskiem dyskryminacji, wykluczenia, ksenofobii, rasizmu, czy braku empatii oraz chęci niesienia pomocy, czy odpowiedniego wsparcia oraz o tym w jaki sposób im zapobiegać i przeciwdziałać. Rozmawiali na temat śladów cennych wartości, wzorców myślenia, wartościowych tradycji oraz zwyczajów, czy zachowań godnych naśladowania, zakorzenionych w naszych kulturach, w starych baśniach, legendach i podaniach.
W czasie warsztatów w mniejszych, międzynarodowych grupach młodzi ludzie pracowali nad stworzeniem opowieści o człowieczeństwie, bazujących na rodzimych podaniach, baśniach i legendach, w które wpisane są godne naśladowania postawy oraz pozytywne wartości. Następnie nagrali swoje opowiadania w formie słuchowiska. Również w ramach zajęć wymiany młodzieży, uczestnicy przygotowali i przeprowadzili spotkanie online z rówieśnikami z różnych państw europejskich. Podczas telekonferencji zaprezentowali projekt i działania w jego ramach, opowiedzieli o tym, co udało im się osiągnąć oraz dlaczego podjęli taką tematykę w ramach przedsięwzięcia. Następnie zaprezentowali stworzone przez siebie opowieści o człowieczeństwie, a także rodzime baśnie, podania i legendy, ukazujące piękno naszych kultur, jako źródeł wielu cennych wartości i zachowań godnych naśladowania.
Międzynarodowe przedsięwzięcie zostało zrealizowane w języku angielskim z wykorzystaniem metod edukacji pozaformalnej takich, jak gry i zabawy integracyjne, zajęcia tematyczne, kreatywne warsztaty, spotkania online, dyskusje, wymiana doświadczeń, ewaluacje, refleksje, wieczory narodowe itd. Projekt miał wymiar edukacyjny i przyczynił się do rozwoju kluczowych kompetencji uczestników. Pozwolił również na nawiązanie wielu nowych, międzynarodowych znajomości. Dla niektórych z nich było to pierwsze doświadczenie pracy w międzynarodowym zespole.
foto: mat. prasowe SPP