Z Chin do Sławkowa
Z Chin do Sławkowa
We wtorek 7 stycznia na terenie Euroterminala Sławków oficjalnie przyjęty został pierwszy pociąg, który trasę od chińskiej granicy pokonał bez przeładunku, wykorzystując kolejowe przejście graniczne w Hrubieszowie i szerokotorową linię PKP LHS.
Licząca 9,5 tys. km droga z Xi’an do Sławkowa zajęła dwanaście dni. Skład liczył 45 kontenerów. – Dzięki szerokotorowej linii od chińskiej granicy do terminala położonego w przemysłowym sercu Polski nie był potrzebny przeładunek ani wymiana wózków, co pozwoliło zaoszczędzić czas i koszty. Transport na Śląsk zajął tylko 12 dni, a jestem przekonany, że możemy skrócić ten czas do 10 dni – stwierdził Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Xu Xiaofeng, radca handlowy Ambasady Chin w Warszawie powiedział podczas uroczystego otwarcia trasy, że w 2019 roku z Chin do Europy dojechało ponad 8000 pociągów, które przewożą coraz więcej towarów również z innych krajów Azji Południowo-Wschodniej. Zwrócił także uwagę, że corocznie wartość eksportu z Chin do UE wynosi 700 mld dolarów, co stanowi ogromną szansę dla Polski, która leży na skrzyżowaniu szlaków handlowych.
Jak podkreślił obecny na uroczystości oficjalnego powitania pociągu burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk, wydarzenie to ogromny sukces PKP LHS, Sławkowa i całego regionu. - Na uroczystości przypomniałem jednak, że ten sukces będzie mógł się rozwijać i procentować pod warunkiem powstania jeszcze jednego istotnego elementu, drogi łączącej Euroterminal w Sławkowie z S1 w Sosnowcu. A ranga tej drogi wskazuje, że w proces jej budowy musi zaangażować się budżet państwa i instytucje administracji rządowej – podkreśla. W sprawie budowy łącznika burmistrz Sławkowa wystąpił niedawno do wszystkich zagłębiowskich parlamentarzystów nowej kadencji sejmu i senatu.
Długość całej trasy z Xi’an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa LHS wynosi 9477 km. Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej „Euroterminal Sławków” to nowoczesny terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych. Obecnie Xi’an jest najszybciej rozwijającym się portem śródlądowym i centrum logistycznym na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Uruchomienie połączenia Xi’an - Sławków jest efektem współpracy PKP LHS, Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerów logistycznych z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.
foto: Daria Hofler-Rak