Zmiany przepisów w zakresie utrzymania czystości i porządku

Zmiany przepisów w zakresie utrzymania czystości i porządku
W lipcu 2022 roku sejm przegłosował wiele zmian prawnych, głównie w ustawie Prawo wodne i innych ustawach, m.in. ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Przepisy, które weszły w życie 9 sierpnia 2022 roku nałożyły na gminy obowiązek prowadzenia kontroli nieruchomości i sprawdzania, czy właściciele nieruchomości mają podpisane umowy z firmami trudniącymi się wywozem szamba.
Zgodnie z art. 6 ust. 5a ustawy „czystościowej” gminy mają obowiązek prowadzenia kontroli posiadania umów, dowodów uiszczania opłat oraz częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków, a zgodnie z wprowadzonymi zmianami taką kontrolę musi przeprowadzić co najmniej raz na dwa lata dla terenu całej gminy.
Jakby tego było mało, zmiana ustawy Prawo wodne nałożyła na gminy obowiązek prowadzenia ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków w wersji elektronicznej. Wprowadziła również raportowanie w zakresie gospodarowania nieczystościami ciekłymi do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska i dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. To nie tylko zwiększenie zakresu rzeczowego dotychczas wykonywanych przez samorząd obowiązków, ale i także dodatkowe koszty, których niestety nikt z budżetu państwa nie będzie równoważył gminom.
Polsce grożą kary finansowe w przypadku niezrealizowania wymogów dyrektywy ściekowej. Zmiany prawne z 2022 roku wprowadziły też administracyjną karę pieniężną dla gmin w aglomeracji, które nie spełnią wymogów wynikających z przepisów dyrektywy 91/271/EWG. Gmina Sławków analizując trendy w procesie legislacyjnym, jak i kierunki zmian, jakie były obserwowane w Europie, w ostatnich latach ogromny nacisk położyła na kwestie środowiskowe, w tym na te związane z gospodarką wodno-ściekową. W 2022 roku podpisana została umowa na budowę nowej kontenerowej oczyszczalni ścieków dla centrum Sławkowa – to ogromna i bardzo ważna inwestycja dla naszego miasta. W ramach inwestycji powstanie nowoczesny obiekt, spełniający restrykcyjne normy środowiskowe w zakresie oczyszczania ścieków.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych są zobowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych, przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, poprzez okazanie umów i dowodów uiszczenia opłat za te usługi.
Burmistrz Sławkowa, mając na względzie specyfikę miasta, a także lokalne uwarunkowania i możliwości techniczne podmiotów świadczących usługi w zakresie odbioru nieczystości ciekłych taborem asenizacyjnym podjął działania mające umożliwić mieszkańcom Sławkowa także inne formy udokumentowania wykonania usługi związanej z odbiorem ścieków. W związku z tym udokumentowanie wykonania obowiązku pozbywania się nieczystości ciekłych nie następowało tylko na podstawie umowy, ale aby mogło nastąpić także poprzez okazanie np. rachunków, faktur VAT, czy innych dokumentów potwierdzających usługę opróżnienia zbiornika bezodpływowego lub osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. Obecnie trwają konsultacje prawne przygotowanego przez urzędników projektu uchwały.
W związku z powyższym przypominamy właścicielom nieruchomości o ustawowych obowiązkach, jakie na nich spoczywają tj.: m.in. przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadku, gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona – wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.